المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : استفسار هام أرجو إجابتى

spider_88
2015-04-04, 07:10 AM
السلام عليكم

دلوقتى أنا متلخبط شوية و عندى كام استفسار كده بخصوص الدراسة و ما يترتب عليها

1- لو أنا جاتلى موافقة و قبول للدراسة فى أحد الجامعات..و بعد ما خلصت الدراسة دى (و ليكن مثلاً مدتها سنتين) و قدرت انى الاقى شغل فى نفس البلد و حبيت بعد فترة إنى أقدم على الجنسية....هل السنوات بتاعة الدراسة تتحسب من سنوات إقامتى؟ و لا الحساب يكون من بعد انتهاء الدراسة و بدء الشغل؟
2- هو إمتى اقدر اعمل لم شمل؟ و ده شروطه إيه؟ وهل لم الشمل يتضمن الآباء و لا يتضمن فقط الزوجة و الأطفال؟
3- هل انجابى لطفل فى البلد يخليه يحصل على الجنسية؟ أو يفرق معايا فى تسهيل أى إجراءات للحصول على الجنسية؟؟

شكراً جزيلاً و مقدماً و فى انتظار الرد

ns2008
2015-04-04, 07:40 AM
وعليكم السلام

ساجيبك حسب معلوماتي المحدودة عن استراليا

1 - اول خطوة للحصول على الجنسية هي ان تحصل على الاقامة الدائمة , ولكي تقدم على الجنسية يجب ان تقكون مقيم دائم ل4 سنوات . مدة دراستك تحسب ضمن هذه المدة بحد اقصى 3 سنوات . يعني يجب ان تحصل على الاقامة الدائمة اولا.

2- بامكانك عمل لم شمل لافراد عائلتك , لكن لم شمل الوالديين الانتظار قد يصل الى 30 سنة .

3- الطفل يحصل على الجنسية فقط اذا احد والديه مواطن او مقيم دائم . ولا لن يساعدك ذلك في التسهيل للحصول على الجنسية

راجع موقع الهجرة الى استراليا
http://www.immi.gov.au/

spider_88
2015-04-04, 03:44 PM
شكراً جزيلاً على سرعة الرد، لكن معلش عايز بعض من الاستيضاح بخصوص الإجابة عن السؤال الأول....دلوقتى لو أنا حصلت على تأشيرة دراسية و قضيت ال3 سنين و بعدها اخدت تأشيرة عمل و اشتغلت لمدة سنة كمان...كده يبقى توتال 4.......ساعتها هينفع إنى أقدم على الإقامة الدائمة و بعدها الحصول على الجنسية؟؟؟؟ كده أنا فهمت صح؟؟

ns2008
2015-04-04, 07:28 PM
اذا افترضنا انك درستك 3 سنوات , وبعدها حصلت على عمل واقامة دائمة , بامكانك ان تقدم على الجنسية بعد سنة من حصولك على الاقامة الدائمة لان ال 3 سنوات كطالب تحسب لك عند التقديم على الجنسية .

spider_88
2015-04-04, 08:47 PM
جزاك الله خيراً و شكراً جزيلاً

mouhanad22
2015-09-07, 10:21 PM
تحية طيبة للجميع
انا زوجتي مقدمة على ماجستير في استراليا وستاخذ معها الاولاد وقد نوينا ان يقدمو علي طلب الاقامة هنالك فهل ترون هذه الطريقة سليمة وما مدى نجاحها وهل التقديم لطلب الاقامة بواسطة محامي يكون افضل
بانتظار الرد